ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

Ο φτωχός δεν επιθυμεί τόσο πολύ τα αναγκαία, όσο λαχταρά ο πλούσιος τα περιττά. Ούτε πάλι έχει ο φτωχός τόση ικανότητα στο να μεταχειριστεί την πονηριά, όση δύναμη έχει προς αυτό ο πλούσιος.
Αγιος Ιωαννης Χρυσοστομος

 
Δεν είναι και τόσο φοβερό το να κλαίμε, αγαπητοί μου, αλλά το να πράττουμε έργα άξια για κλάματα. Επίσης δε είναι αποκρουστικό το να οδύρεται κανείς, αλλά το να εκτελεί πράξεις άξιες για οδυρμούς.
Αγιος Ιωαννης Χρυσοστομος

Στο Θεό αρέσει περισσότερο η ταπείνωση για το κακό που κάναμε, παρά η υπερηφάνεια για το καλό που κατορθώσαμε
Αγιος Ιωαννης Χρυσοστομος

 
Δεν πρέπει να μισούμε τους αιρετικούς, αλλά την αίρεση, όχι τον άνθρωπο, αλλά την πονηρή πράξη, την διεφθαρμένη γνώμη
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος.
 
Το να μη γνωρίζεις είναι αμάθεια. Το να μη θέλεις, όμως, να μάθεις, είναι υπερηφάνεια
Άγιος Γρηγόριος
 
Όσα κι αν προσφέρεις, εκείνα που μένουν είναι περισσότερα. Και δεν θα δώσεις τίποτα δικό σου, γιατί όλα τα έχεις πάρει από το Θεό.
Αγιος Γρηγοριος Θεολογος
 
Η νωθρότητα είναι σύζυγος του ύπνου, και η οκνηρία μητέρα της πείνας
Γρηγόριος Θεολόγος.
 
Καλύτερα να νικιέται κάποιος όταν πρέπει, παρά να νικά με τρόπο αθέμιτο και επικίνδυνο Γρηγόριος Θεολόγος.
 

Η ταπεινοφροσύνη υποδεικνύει στον ανώτερο να υπηρετεί και στον κατώτερο διδάσκει ότι δεν είναι κακό να υπηρετείται
Μέγας Βασίλειος


 

Η αληθινή ταπεινοφροσύνη κρύβει όχι μονάχα όλες τις άλλες αρετές, αλλά ακόμα και τον εαυτό της
Μέγας Βασίλειος


 
Η υπερηφάνεια είναι ένα ζευγάρι ξύλινα παπούτσια που κάνουν τον άνθρωπο υψηλό, χωρίς όμως να τον κάνουν και μεγάλο
Μέγας Βασίλειος
 
Μη ζητάς υπεροχή, αλλά να αναγνωρίζεις την ισότητα της φύσης και να αγαπάς να είσαι ισότιμος προς εκείνους που φαίνονται ότι υστερούν κάπως απέναντι σου
Μέγας Βασίλειος.
 


Α. ΒΙΒΛΙΑ

  • Πτυχές της Βυζαντινής και Εκκλησιαστικής Ιστορίας, Θεσσαλονίκη 2014
  • Εγχειρίδιο Εκκλησιαστικής Ιστορίας, Θεσσαλονίκη 2014.
  • Η Εκκλησία της Αμερικής, ανασκόπηση του εκκλησιαστικού και κοινωνικού της βίου, Θεσσαλονίκη 2014.
  • Θέματα Εκκλησιαστικής Ιστορίας, τομ., Β', Θεσσαλονίκη 2011 (σε συνεργασία με τον Διον. Βαλαή
  • Θέματα Εκκλησιαστικής Ιστορίας, τομ., Α', Θεσσαλονίκη 2011 (σε συνεργασία με τον Διον. Βαλαή
  • Πηγές της Εκκλησίας της Αμερικής, 19ος - 21ος αι., Θεσσαλονίκη 2011.
  • Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας στο Βυζάντιο, Από την περίοδο της Μακεδονικής δυναστείας έως την απελευθέρωση της Κωνσταντινουπόλεως από τους Φράγκους (867-1261), Συνοπτική παρουσίαση με βάση τις πηγές, Θεσσαλονίκη 2010.
  • Αρχιεπισκόπου Βορείου και Νοτίου Αμερικής Ιακώβου, Τα άπαντα επί πανανθρωπίνων δικαιωμάτων και εθνικών θεμάτων, Θεσσαλονίκη 2008 (συλλογικό έργο).
  • Ο ρόλος του αυτοκράτορος στη συνοδική πράξη της Εκκλησίας κατά τον 5ο αιώνα, επί τη βάσει των πηγών, Θεσσαλονίκη 2004.
 
  • Η πορεία των σπουδών του κλάδου της Εκκλησιαστικής Ιστορίας στην Ελλάδα από της παλιγγενεσίας μέχρι σήμερα, Θεσσαλονίκη 2002.
 
  • Ορθόδοξες αλβανικές κοινότητες της Νότιας Ιταλίας. San Marzano di San Giuseppe, Θεσσαλονίκη 2002
  • Η επαρχία Υδρούντος της Νοτίου Ιταλίας. Ελληνική παρουσία και Ορθοδοξία στην Κάτω Ιταλία, Κατερίνη 2002
  • Ο Κόσμος της Ορθοδοξίας στο παρελθόν και το παρόν, Θεσσαλονίκη 2006.

 

 

Β. ΑΡΘΡΑ

  1. ΄΄Η προσωπικότητα του Πατριάρχου Σαμουήλ Χαντζερή, γενικώς εξεταζομένη΄΄, σε συνεργασία με τον Αθ. Καραθανάση, σε Ο Πατριάρχης Σαμουήλ Χαντζερής και η κοινοτική εκπαίδευση στην Πόλη, Ρωμαίϊκή Κοινότητα Νεοχωρίου 2017, 33- 68. 
  2. The role of the hierarchy in the contemporary Greek State as delineated in the Charters of the Church of the Greece (1833 to 1977)”, edited by William Henderson and Ephrosyni Zacharopoulou, in Greece, Rome, Byzantium and Africa, Studies presented to Benjamin Hendrikchs on his seventy-fifth birthday, Johannesburg – Athens 2016, 463-493.
  3. ΄΄Μικρασιατικά Εκπαιδευτικά κατά το β΄ μισό του 19ου αιώνα μέσα από τον τύπο της εποχής΄΄, σε συνεργασία με τη Νίκη Χιωτέλλη, Μικρασιατική Σπίθα 20 (2016) 29-38.
  4. ΄΄Salonicco, la citta e la forza per superare la crisi΄΄, σε Le citta vogliono vivere, Livorno 2015, 79- 87.
  5. ΄΄Constantine the Great in Byzantine Historiography΄΄, Church Studies 11 (2014) 201- 210.
  6. ΄΄Ι problemi del dialogo teologico da parte della Chiesa Ortodossa΄΄, στο Abbiamo riconisciuto e creduto all' amore, (1 Gv. 4,16), Il dialogo tra Cattolici e Ortodossi: Il contributo di Sua Santita Bartolomeo I, nei 20 anni alla guida del Patriarchato Ecumenico di Contantinopoli, Agrafa 2013, 160­-179.
  7. ΄΄Η θρησκευτική Πολιτική του Μεγάλου Κωνσταντίνου, Το διάταγμα της ανεξιθρησκίας και η εφαρμογή του στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία΄΄, Πνευματική Διακονία 16 (2013), 38-50.
  8. ΄΄Σελίδες από την πατριαρχία του Μιχαήλ Κηρουλάριου μετά το σχίσμα μεταξύ των Εκκλησιών, Ανατολής και Δύσεως΄΄, Οιακοστρόφιον, Τιμητικός Τόμος προς τιμή του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σύρου και Τήνου κ.κ. Δωροθέου, Ιερά Νήσος της Tήνου, 2013, 28-33.
  9. ΄The Representation of the Patriarchate of Alexandria at Ferrara - Florence and the Fight against Proselytization in the Provinces from the 15th to 18th century: Investigation on the Basis of the Sources΄΄, Ekklesiastikos Faros, 94 (2012) N.S. 23, 260-289.
  10. ΄΄Η παρουσία των αυτοκρατόρων και των εκπροσώπων τους στις εργασίες των Οικουμενικών Συνόδων΄΄, ανάτυπο από τον Βυζαντινό Δόμο, Θεσσαλονίκη 2010, 445-497.
  11. ΄΄Οι βίοι των Ελληνοϊταλών Αγίων του 9ου - 10ου αι., ως πηγής της Εκκλησιαστικής Ιστορίας΄΄, στο Κήρυγμα και Ευχαριστία, Χαριστήριος τόμος προς τιμήν του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Ανθίμου, Αθήνα 2009, 305-320.
  12. ΄΄Προσηλυτιστική δράση Ρωμαιοκαθολικών και Προτεσταντών στις οθωμανοκρατούμενες περιοχές (15ος - 18ος αι.)΄΄, Ιστορία της Ορθοδοξίας, Αθήνα 2009, τόμ. 5, 410-437.
  13. ΄΄Το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και το ιεραποστολικό του έργο΄΄, Ιστορία της Ορθοδοξίας, Αθήνα 2009, τόμ. 7, 72-95.
  14. ΄΄Οι Άγιοι Τόποι και το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων΄΄, Ιστορία της Ορθοδοξίας, Αθήνα 2009, τόμ. 7, 96-113.
  15.  ΄΄Η επισκοπή Πλαταμώνος. Πηγές και προβληματισμοί΄΄, Πρακτικά του 3ου Επιστημονικού Συνεδρίου Η Πιερία στα Βυζαντινά και νεότερα χρόνια, Κατερίνη 2008, 247-258.
  16. ΄΄Η Μονή Τιμίου Προδρόμου Σερρών ως πνευματική κυψέλη. Σημαντικές μορφές που μόνασαν ή κατέφυγαν σ' αυτήν’’, Ανάτυπο από τον Τιμητικό Τόμο Σερραίων Διάσωσμα. Πνευματικοί και πολιτιστικοί θησαυροί της Εκκλησίας των Σερρών, Σέρρες 2008, 127-140.
  17. ΄΄Η Θεσσαλονίκη ως εκκλησιαστικό κέντρο κατά τους 6 πρώτους αιώνες του χριστιανικού της βίου΄΄, Εισηγήσεις μαθημάτων Θεολογικού κύκλου Ανοικτού Πανεπιστημίου, Θεσσαλονίκη 2008, 161-175.
  18. ΄΄Η Ουνία στη Ν. Ιταλία, Γένεση - Πορεία - Σημερινή Κατάσταση΄΄, Πρακτικά Συνεδρίου Οικουμενισμός- Γένεση - Προσδοκίες - Διαψεύσεις, Θεσσαλονίκη 2008, τομ. Β', 665-684.
  19. ΄΄Η εκκλησιαστική κατάσταση της μητροπόλεως Θεσσαλονίκης στις αρχές του 20ου αιώνα΄΄, Δήμος Θεσσαλονίκης, Εισηγήσεις μαθημάτων Θεολογικού κύκλου Ανοικτού Πανεπιστημίου, Θεσσαλονίκη 2008, 161-175.
  20. ΄΄Σύντομη ιστορία της Ορθοδόξου Εκκλησίας στη Νότια Ιταλία και τη Σικελία΄΄, ΕΕΑΕΑΒΙ, τόμ. 4, Βελλά 2007, 403- 427.
  21. ΄΄Οι Ελληνολβανοί στη Νότιο Ιταλία΄΄, σε Ο Κόσμος της Ορθοδοξίας στο παρελθόν και στο παρόν, Θεσσαλονίκη 2006, 725-740.
  22. ΄΄Η επικοινωνία των Καππαδοκών Πατέρων με τα πολιτικά πρόσωπα της εποχής των με βάση την επιστολογραφία των΄΄, Βυζαντινός Δόμος 14 (2004-2005) 183-203.
  23. ΄΄Η δικαιοδοσία της αρχιεπισκοπής Αχρίδος στη μητρόπολη Ιταλίας κατά το 16ο αιώνα΄΄, Πρακτικά του Επιστημονικού Συνεδρίου Χριστιανική Μακεδονία Θεσσαλονίκη - Αχρίδα», Θεσσαλονίκη 2004, 480-496.
  24.      ΄΄Ενθυμήσεις λειτουργικών βιβλίων ι. ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Άνω    Σκοτίνας΄΄, Μακεδονικά 41 (2003) 191-199.
  25. ΄΄Άγιος Νικόλαος ο προσκυνητής. Ιστορικό στιγμιότυπο της κοινής παρουσίας Ανατολής και Δύσεως μετά το σχίσμα του 1054΄΄, Βυζαντινός Δόμος 11 (2003) 192-211.
  26. ΄΄Η εκλογή του Κυρίλλου στον αρχιεπισκοπικό θρόνο του θεοβαδίστου όρους Σινά΄΄, Κληρονομία 34 (2002) 167-173.
  27. ΄΄Το πρωτόκολλο παράδοσης της περιουσίας της μονής των Κανάλων στη μονή του αγίου Διονυσίου Ολύμπου΄΄, σε συνεργασία με τον κ. Αν. Δαραρά, Θεσσαλικό Ημερολόγιο 40 (2001) 225-234.
  28. ΄΄Πληροφορίες για την πόλη της Κατερίνης μέσα από το Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας΄΄,  Πρακτικά του συνεδρίου Δήμος Κατερίνης 70 χρόνια. Ιστορία, Κοινωνία, Πολιτισμός, Κατερίνη 2001, 59-99.
  29. ΄΄Εγκατάσταση προσφύγων στο Κάτω Σχολάρι΄΄, σε συνεργασία με τον κ. Πασχάλη Βαλσαμίδη, Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ιστορικής και Λαογραφικής Εταιρείας Χαλκιδικής Ο Ελληνισμός της Μικράς Ασίας, του Πόντου, της Ανατολικής Θράκης και η Χαλκιδική, Χαλκιδική 2000, 103-12.
  30. ΄΄Ελληνοϊταλοί και Ελληνοαλβανοί στη Νότιο Ιταλία και Σικελία. Η Ρωμαιοκαθολική Ουνία ως διαχρονική μέθοδος πνευματικής βίας΄΄, Γρηγόριος Παλαμάς 785 (2000) 1049-1096.
  31. ΄΄Ο εκ Σκοτίνης Πιερίας Πατριάρχης Αλεξανδρείας Καλλίνικος (1800-1889)΄΄, Μακεδονικά ΛΑ (1998) 281-298 .
  32. ΄΄Ο Πνευματικός πολιτισμός του Ολύμπου κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας΄΄,  Ανακοίνωση των Ε' και ΣΤ' Συνεδρίων του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Ελασσόνας, Ελασσόνα 1994, 275-282.
  33. ΄΄Το πανεπιστημιακό πρόγραμμα Ολύμπου΄΄, Παρέμβαση στην ανακοίνωση του καθηγητού κ. Αθ, Αγγελοπούλου με θέμα: Η συμβολή των επισκοπών Ολύμπου Πιερίων στην πνευματική και εθνική ταυτότητα του αυτόθι Ελληνισμού κατά την τουρκοκρατία, Μνήμη Ιωάννου Αναστασίου, Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής, Θεσσαλονίκη 1992, 53-54.
  34. ΄΄Επαρχίες του Οικουμενικού θρόνου στην ηπειρωτική Νότια Ιταλία΄΄, σε Αναδρομή, Τιμητικόν αφιέρωμα εις τον Αρχιεπίσκοπον πρ. Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρόν Ιάκωβον Βαβανάτσον, Μέγαρα 1991, 288-299.
  35. Λήμματα στην Μεγάλη Ορθόδοξη Εγκυκλοπαίδεια

α) ΄΄Αβέρκιος΄΄, επίσκοπος Ιεραπόλεως, Α΄, 21-22.
β) ΄΄Αγαθάγγελος΄΄, επίσκοπος Πλαταμώνος, Α΄, 50.
γ) ΄΄Αγίου Αγαπητού΄΄, Επισκοπή, Α΄, 145.
δ) ΄΄Αθηναγόρας Α', Οικουμενικός Πατριάρχης΄΄, Α΄, 384-389.
ε) ΄΄Αθηναγόρας, Αρχιεπίσκοπος Θυατείρων΄΄, Α΄, 389-390.
στ) ΄΄Αλέξανδρος ο Δήμογλου, Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, Μητροπολίτης Κερκύρας) ΄΄, Β΄, 168.
ζ)  ΄΄Αλμπάνο, πόλη της Ιταλίας΄΄, B΄, 209-210.
η) ΄΄Ανατόλιος, αρχιεπίσκοπος πρώην Καναδά και Μόντρεαλ΄΄, Β΄, 419-420.
36. Επιμελητής, σε συνεργασία με τον καθηγητή Αθανάσιο Αγγελόπουλο,  στον Τόμο προς τιμή του μητροπολίτου μεγάρων Ιακώβου, Ο Κόσμος της Ορθοδοξίας στο παρελθόν και το παρόν, Θεσσαλονίκη 2006